Spring naar het artikel

Gezond omgaan met winterkou

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kou brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee. Vooral voor ouderen, mensen met hart- en vaatziekten, chronisch zieken en kinderen.

GGD Rotterdam-Rijnmond geeft u tips om de winter gezond door te komen.

Hoe blijft u gezond als het koud is?

  • Verwarm uw woning goed. Het beste is om de hele woning gelijkmatig te verwarmen. Stel de thermostaat overdag in op 20°C (voor ouderen op 21°C) en ’s nachts niet lager dan 15°C.
  • Zorg voor voldoende kleding. Meerdere laagjes zijn beter dan één dikke. Trek een maillot, pyjama of lange (thermo-)onderbroek aan onder uw broek. Draag ter bescherming handschoenen of wanten, warme sokken en een muts, omdat u veel warmte verliest via uw hoofd.
  • Zorg voor warm drinken en eten en blijf gezond eten en drinken.
  • Pas op met alcohol en drugs. Alcohol veroorzaakt warmteverlies en vermindert de waarneming van kou, zodat u sneller onderkoeld raakt zonder dat u er erg in hebt.
  • Blijf ondanks de kou ventileren. Dat houdt de lucht in huis gezond.
  • Bereidt u voor als u met de auto op pad gaat. Luister naar het weerbericht, draag comfortabele kleding, neem uw telefoon mee en eten en drinken. Het is altijd handig om een deken en zaklamp in de auto te hebben.
  • Piercings en sieraden kunnen bij vorst vast vriezen aan de huid.

Hoe voorkomt u afkoeling van uw lichaam binnen?

U koelt af door verlies van warmte via uw huid en via uw adem. U kunt vooral maatregelen nemen tegen warmteverlies via uw huid door: 

  • Uw huis goed te verwarmen. Het beste is om de hele woning gelijkmatig te verwarmen. Stel de thermostaat overdag in op 20°C (voor ouderen op 21°C) en ’s nachts niet lager dan 15°C.
  • U warm aan te kleden. Trek een extra kledingstuk aan wanneer u naar minder of onverwarmde ruimten gaat. Als u langer in minder warme of onverwarmde ruimtes moet blijven zorg dan zo mogelijk voor extra verwarming.
  • Regelmatig te bewegen in huis.
  • Uw lichaamstemperatuur op peil te houden door voldoende warm te eten en te drinken.

Hoe voorkomt u afkoeling van uw lichaam buiten?

  • Kleed u warm aan. Meerdere laagjes zijn beter dan één dikke trui. Trek een maillot, pyjama of lange (thermo-)onderbroek aan onder uw broek. Draag handschoenen of wanten, warme sokken en een muts, omdat u veel warmte verliest via uw hoofd.
  • Blijf buiten in beweging. Zo beschermt u zich tegen de kou.
  • Zorg voor voldoende warm drinken en voldoende eten als u voor een langere tijd buiten bent.
  • Pas op met alcohol en drugs. U kunt sneller onderkoeld raken zonder dat u er erg in hebt. Bovendien zorgt alcohol voor warmteverlies.

Hoe voorkomt u winterhanden?

Als u langdurig buiten bent bij temperaturen onder het vriespunt, kunt u last krijgen van winterhanden en -voeten. Loszittende, isolerende kleding en beweging kunnen helpen om dit te voorkomen.

Wat doet u als mantelzorger?

Let op elkaar en zorg voor elkaar. Bied hulp aan ouderen, zodat ze bij slecht begaanbare stoep en wegen niet naar buiten hoeven om boodschappen te doen of medicijnen te halen. U kunt ook helpen door erop te letten dat zij in huis niet het risico lopen om te veel af te koelen.

Wat kunt u verder nog doen?

Woont u alleen en heeft u gezondheidsklachten of snel last van de kou? Vraag uw buren of familieleden om u te helpen. Zij doen allicht graag de boodschappen voor u. Dan hoeft u niet naar buiten bij een moeilijk begaanbare stoep door sneeuw of ijzel.

Oudere mensen voelen vaak niet dat ze afkoelen. Dat kan leiden tot spierstijfheid of verminderd coördinatievermogen met valpartijen tot gevolg.

Wat zijn de risico’s?

Een van de risico’s van aanhoudende kou voor ouderen is onderkoeling. Ze voelen vaak niet dat ze afkoelen. Door blootstelling aan kou ontstaat spierstijfheid, afgenomen coördinatie en een verminderd inschattingsvermogen. Het risico op ongelukken, zoals vallen, wordt hierdoor groter, ook in huis. Uit onderzoek blijkt dat ouderen in de winter meer vallen dan in de zomer, en opvallend genoeg vooral binnen.

Wat merkt u ervan?

Onderkoeling is te herkennen aan een lage lichaamstemperatuur, rillen, bleekheid en een trage pols en ademhaling.

Wat kunt u doen?

  • Voorkom dat u naar buiten moet als het glad is door familie, buren of anderen te vragen om boodschappen voor u te doen en afspraken te verzetten of af te zeggen;
  • Volg de algemene adviezen voor warme kleding goed op;
  • Voorkom uitglijden en glibberen op besneeuwde of beijzelde ondergrond door gemakkelijke schoenen aan te doen. Doe eventueel een oude sok om uw schoenen, waardoor u wat meer grip heeft op besneeuwde en beijzelde ondergrond;
  • Blijf buiten in beweging.

Wie hebben nog meer last van kou?

Mensen met hart- en vaatziekten kunnen meer last hebben van de kou dan gezonde mensen. Het lichaam gaat warmteverlies tegen door een vernauwing van de vaten die aan de oppervlakte van de huid liggen. Het gevolg hiervan is dat de bloeddruk stijgt en het risico op trombose toeneemt. Vooral in combinatie met al bestaande vernauwing van kransslagaders of vaten kunnen hierdoor problemen ontstaan of verergeren, zoals een hart- of herseninfarct. Bovendien kunnen mensen met hart- en vaatziekten sneller last hebben van bevriezingsverschijnselen.
Mensen met bestaande longaandoeningen lopen door blootstelling aan kou een hoger risico op een infectie, zoals verkoudheid en griep. De kou kan de weerstand van de slijmvliezen van de luchtwegen verminderen. Ook bij COPD, astma en een aspecifieke overgevoeligheid van de longen kan vochtige koude lucht een reactie oproepen.

Vragen?

Met individuele gezondheidsklachten of vragen kunt u terecht bij uw huisarts. Met vragen over medicijnen kunt u contact opnemen met uw apotheek.