Spring naar het artikel

Een piep is echt *PIEP*!

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

19 februari 2018 | laatste update: 26 februari 2018

De gemeente Rotterdam start een campagne om bewustzijn over gehoorschade bij jonge Rotterdammers te vergroten. Naar schatting zijn er in Nederland 450.000 jongeren tussen 15 en 25 jaar met gehoorverlies als gevolg van blootstelling aan te hard geluid. Ieder jaar komen daar 21.500 jongeren bij.

De belangrijkste oorzaak van gehoorschade bij jongeren is het luisteren naar muziek via de telefoon of muziekspeler en het bezoeken van feesten en festivals waar harde muziek wordt gespeeld. Ook gamen met een koptelefoon is een belangrijke oorzaak. Gehoorschade is onomkeerbaar, maar gelukkig wél te voorkomen. Om die reden start de gemeente een social media campagne onder de naam: ‘Een piep is echt *PIEP*!’

Het doel van deze campagne is dat in 2020 minder dan 30% van de Rotterdamse jongeren last heeft van het gehoor na he luisteren naar muziek via oortjes of koptelefoon. De gemeente gaat daarnaast in gesprek met organisatoren van evenementen om hen te stimuleren maatregelen te nemen die bezoekers beschermen tegen hoge geluidsniveaus.

In Rotterdam wordt in beeld gebracht hoe vaak bij kinderen en jongeren risicogedrag en gehoorschade voorkomen. Dit wordt vergeleken met landelijke cijfers.