Spring naar het artikel

Hoe zorg je goed voor jezelf en je gezin in tijden van corona?

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

26 maart 2020 | laatste update: 8 april 2020

Vanwege het coronavirus zitten veel mensen thuis. Je komt weinig buiten, je kinderen gaan niet meer naar de opvang of school. Je hebt niet veel contact met andere mensen en bent meer op jezelf aangewezen. De nieuwe situatie is voor iedereen wennen. Hoe hou je dit zo goed mogelijk vol?

Als je veel thuis zit, kun je met allerlei emoties te maken hebben. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen over je gezondheid of die van je gezin, over je werk, of over regelzaken. Je bent misschien boos, bang, eenzaam of prikkelbaar. Dit soort gevoelens zijn heel logisch en begrijpelijk; veel mensen hebben er last van.

Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Probeer positief te blijven. Hoe pak je dat aan?  

  • Let goed op je lichamelijke gezondheid. Hoe voel je je vandaag en hoe was dat gisteren? Eet gezond en beweeg zoveel mogelijk, ga bijvoorbeeld een rondje wandelen of fietsen.
  • Probeer een dagelijkse structuur aan te houden. Sta op tijd op, maak een dagindeling (met je gezin) en sluit aan het einde van de werkdag je laptop of computer af. Maak afspraken met het gezin over sociale media en schermtijd. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed.
  • Praat (met je gezin) over het coronavirus en de gevolgen ervan. Je emoties mogen er zijn. Bel iemand bij wie je je fijn voelt en praat erover. Houd contact met je vrienden en familie via telefoon of WhatsApp. Vier successen met elkaar.
  • Blijf niet te veel bezig met het nieuws rondom het coronavirus, dat kan je juist onrustig maken. Kijk bijvoorbeeld een keer per dag het nieuws op tv of op een website.
  • Probeer leuke dingen te doen die wel kunnen, bijvoorbeeld muziek maken of luisteren, een boek lezen, binnen sporten, een spelletje doen of puzzelen. Je kunt ook opruimen of klusjes in huis en de tuin doen.
  • Probeer niet te veel alcohol te drinken en te roken, en let op het gebruik van medicijnen.

Praktische zaken

Heb je gezondheidsklachten zoals een loopneus, koorts of hoesten, blijf dan helemaal thuis. Als je thuis moet blijven, regel dan een paar praktische zaken.

Goed en gezond eten is belangrijk om beter te worden en te blijven. Vraag huisgenoten, vrienden, familie of buren of ze boodschappen en eventueel medicijnen voor je kunnen halen. Veel boodschappen en medicijnen kun je ook online bestellen en laten bezorgen. Vraag dit eventueel na bij je apotheek of huisarts. Zit je alleen uit voorzorg in quarantaine, dan mag je boodschappen doen. Houd altijd 1,5 meter afstand van anderen.

Heb je huisdieren, dan moeten zij verzorgd worden. Zit je in isolatie, vermijd dan zoveel mogelijk contact met huisdieren. Vraag een vriend of kennis bijvoorbeeld je hond uit te laten. Het is belangrijk dat deze vriend of kennis goed de handen wast en de dieren niet aan de handen laat likken. Kan er niemand voor je huisdieren zorgen, dan kunnen ze naar een dierenopvang. Zit je alleen uit voorzorg in quarantaine, dan mag je wel je hond uitlaten. Houd altijd 1,5 meter afstand van
anderen.

Reacties van anderen

Heb jij, of heeft een vriend of familielid het coronavirus opgelopen, dan kun je te maken krijgen met nare reacties. Bijvoorbeeld op straat of via sociale media. Sommige mensen reageren zo omdat ze bang zijn. Leg rustig uit dat je je houdt aan de richtlijnen van het RIVM en de GGD.

Vragen of hulp nodig?
Bel dan de Sociale Hulpdienst Corona via telefoonnummer 14 010.

Deze tekst is gebaseerd op folders van het Nationaal Psychotrauma Centrum (zie onder).