Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 2 min

Vliegverkeer

Met meer dan 50.000 vliegbewegingen en zo'n 2 miljoen passagiers is Rotterdam The Hague Airport (RTHA) de tweede regionale luchthaven van Nederland. Naast de commerciële lijnvluchten, vliegt vanaf RTHA ook de politie- en traumahelikoper. 
’s Avonds en ’s nachts, van 23.00 tot 7.00 uur, gelden beperkingen voor het vliegverkeer.

Wat merk je ervan?

Het vliegverkeer van en naar RTHA veroorzaakt geluidsbelasting in een wijde omgeving rondom de luchthaven. Deze geluidsbelasting kan leiden tot geluidshinder en slaapverstoring wat kan leiden tot stress. Ook heeft vliegverkeer invloed op de luchtkwaliteit. De komende jaren wordt onderzocht wat het effect van verhoogde concentraties ultrafijnstof op de gezondheid is. Daarnaast kan in de directe omgeving van RTHA geurhinder optreden als gevolg van kerosine.

Wat adviseert de GGD?

De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft een gezondheidskundig advies opgesteld over de mogelijke effecten van (uitbreiding van) de luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Doel van dit advies is om bestuurlijk betrokkenen, omwonenden en andere geïnteresseerden te voorzien van informatie over mogelijke gezondheidseffecten van wonen rondom de luchthaven.

Als mogelijke aanknopingspunten voor beleid stelt de GGD dat bij gelijk blijven of uitbreiden van het aantal vluchten, gezondheidswinst geboekt kan worden door het strikt handhaven van het nachtregime, minder vluchten aan randen van de nacht en, op de langere termijn, stillere vliegtuigen.

Het volledige GGD advies over mogelijke uitbreiding van RTHA is op te vragen door te mailen naar gmggd@rotterdam.nl